Leestijd: 2 minuten

Migraine patiënten lijden zeer onder hun aanvallen. Een migraine aanval kun je vaak niet vermijden en zorgt er vaak voor dat de persoon compleet uitgeschakeld is. In het volgende artikel hebben wij 5 tips, die kunnen helpen bij een migraine aanval.

Tip 1:

Het migraine-hoofdpijndagboek

Een hoofdpijndagboek kan u belangrijke informatie geven over uw hoofdpijn/ migraine. Met ons migraine-hoofdpijndagboek kunt u alle details van uw migraine aanval noteren. De tabel is onderverdeeld in:

• Tijdstip
  • Sterkte van de pijn
  • Plaats van de pijn
  • Evt. Bijwerkingen van de migraine
  • Etc.

Download het migraine-hoofdpijndagboek HIER.

Tip 2:

Gun uzelf rust

Tijdens een aanval en ook al daarvoor, zorg dat u zich in een rustige omgeving bevindt en kunt gaan liggen. Een koelpet of koudwashandje (niet ijskoud) kan verlichting geven, omdat de aderen hierdoor weer samen trekken.

Tip 3:

Ontspanningsoefeningen

U kunt ook ontspanningsoefeningen proberen, zoals yoga, progressieve spierontspanning of autogene training. Deze oefeningen helpen vaak de pijn te verlichten. Het regelmatig uitoefenen van deze oefeningen helpt stress te verminderen en daardoor het uitlokken van een aanval.

Tip 4:

Drinken, drinken, drinken

Zorg ervoor dat u genoeg water drinkt, hier moet u altijd opletten, ongeacht de migraine. Voldoende drinken zorgt voor een goede doorbloeding en ondersteund de stofwisseling in het lichaam.

Tip 5:

Gaat u in de buitenlucht

Als het mogelijk is, probeer dan naar buiten te gaan. Bijvoorbeeld een korte wandeling en die eventueel combineren met ontspanningsoefeningen. Is het niet mogelijk om het huis te verlaten, zet dan een raam open, zodat er voldoende ventilatie is, vermijdt de airco.