fbpx

Hitte en migraine – hoe verdraag ik de warmte?

Leestijd: 3 minuten

7 Tips om met de hitte om te gaan

Sinds weken hebben wij in Duitsland, Nederland, België en Frankrijk te kampen met extreem aanhoudende warmte. Ook mensen zonder migraine lijden hieronder. In deze blog willen wij u een paar tips geven om afkoeling te vinden om de komende dagen te genieten.

Dehydrateren

Drink water of afgekoelde kruiden- en vruchtenthee

Het lichaam reageert op hoge temperaturen door meer te transpiratie, om zo de lichaamstemperatuur te laten zakken. Door het transpireren gaan er vocht en mineralen verloren, die wij weer moeten aanvullen. Het beste kunt u water of afgekoelde kruiden- en vruchtenthee drinken. Zoete dranken, zoals limonade kunt u beter laten staan maar ook ijskoud drinken, hiervoor moet het lichaam te veel energie gebruiken, om het koude drinken op te warmen naar de normale lichaamstemperatuur . Denk om de hoeveelheid die u drinkt en verhoog het eventueel. Zwaar en vet eten kunt ook beter laten staan, eet u liever meedere kleine maaltijden verdeelt over de dag.

Slapen

Een koele douche voordat je gaat slapen helpt

Wie problemen heeft met in slaap te vallen met deze warmte, kan voor het slapen gaan een koele maar geen koude douche nemen. Droog u niet helemaal af, maar laat de vochtigheid zelf opdrogen. Een lichte pyjama van natuurlijkmateriaal helpt het nachtelijk zweten te verminderen.

Voor tussendoor

Het is aan te raden uw gezicht, nek en handen af en toe met koel water te wassen.

Frisse lucht in huis

Er moet alleen ´s avonds laat en ´s nachts en ´s ochtendvroeg gelucht worden met de ramen open, om het huis te koelen. Overdag moeten de ramen gesloten blijven. Vermijdt tocht om geen geïrriteerde (neus)slijmhuid en nek- en schouderpijn te krijgen.

Sport?

Als u toch tijdens de hitte uw sport wilt beoefenen, let u erop dat u dit ´s ochtends of ´s avonds doet. Verkort wel de duur en intensiteit een beetje aan zodat u zich niet overbelast.

Zon

Zoek beschutting tegen de brandende zon

Niet alleen de warmte maar ook de straling van de zon is bij lange blootstelling een gevaar. Het beste is een hoed of pet te dragen. In het bijzonder met fietsen of cabrio rijden, want men merkt door het rijden en de wind niet dat het hoofd sterk opwamt, men merkt dit vaak als de bijbehorende symptomen er zijn en dan is het al te laat.

Bescherming van de huid

Gebruikt u goede zonnebrandcremé (het beste is met minerale filter, zoals titaniumdioxid of zinkoxid, omdat deze niet hormoonactief zijn) met factor en als het kan kunt u de zon het beste mijden tussen 11:00 en 15:00 uur.

2018-09-19T11:29:32+00:00

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang interessante feiten over migraine

+ het gratis e-boek "Migraine is te genezen"
Migraine Nieuwsbrief
Abonneren!
close-link
Migraine Praktijk Nieland gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om onder andere deze te analyseren en te verbeteren, voor social media en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie en advertenties te zien krijgt. Voor meer informatie bekijk ons cookiebeleid! meer Settings Ok