Leestijd: 2 minuten

Er bestaan verschillende soorten migraine die in de aankomende blogs één voor één behandeld zullen worden. In dit blogbericht staat de hemiplegische migraine centraal.

Symptomen van hemiplegische migraine

Hemiplegische migraine is een zeer bijzondere variant van migraine die over het algemeen gekenmerkt wordt door heftige symptomen zoals:

• Eenzijdige verlamming in het gezicht, bij de armen en/of de benen. De verlamming duurt over het algemeen 24 uur maar deze tijdsduur kan verschillen van minimaal een uur tot maximaal een aantal dagen
  • Na de verlammingsverschijnselen volgt vaak een klassieke migraineaanval
  • Verstoorde spraak of helemaal niet kunnen spreken
  • Duizelig, dubbel zien en moeite hebben met het behouden van het evenwicht

Beroertesymptomen

Dit type migraine is verontrustend omdat bovenstaande symptomen overeenkomen met beroertesymptomen. Het grootste verschil zit hem in de duur van de symptomen. Zoals bovenstaand vermeld verdwijnen de symptomen bij dit type migraine meestal binnen 24 uur en dit zal niet het geval zijn wanneer u een beroerte heeft gehad (het is daarom raadzaam bij deze symptomen zo snel mogelijk en arts te consulteren).

Genetisch bepaald

Hemiplegische migraine is een vorm van migraine die overwegend genetisch bepaald is. Zo heeft een hemiplegische migrainepatient vaak eerste of tweedegraads familieleden die ook last hebben van dit soort migraine. De leeftijd waarop de bijbehorende klachten ontstaan kan per familielid verschillen, net als de aard en de ernst van de klachten. Hoewel hemiplegische migraine genetisch bepaald is kan het zo zijn dat slechts één persoon uit een familie dit soort migraine heeft, dan wordt het ook wel: sporadische hemiplegische migraine genoemd.

Endocriene Migraine Therapie

Bent u helemaal klaar met uw migraine en de bijkomende klachten? Dan kunnen wij u misschien helpen. Wij bieden namelijk een Endocriene Migraine Therapie (EMT) die u kan helpen om van uw migraine af te komen. Bent u benieuwd naar deze therapie? Lees er op onze ‘migraine pagina’ meer over of neem vrijblijvend contact met ons op.
In ons volgende blogbericht zal migraine bij kinderen centraal staan en wordt daar verder op in gegaan.