Leestijd: 2 minuten

Tijdens een migraine aanval is het ziekte gevoel van een migrainepatiënt zeer groot.
Het beïnvloed de hele dag en het leven, hoe deze verloopt. Veel patiënten gebruiken dan ook huis- tuin- en keukenmiddelen. Deze helpen meer of minder de klachten te verlichten. Hierbij moet men er goed om denken, dat dit geen oorzaak bestrijding is. Maar wel de pijn kan verzachten en geeft de migrainepatiënt misschien wat lucht om door te ademen.

In het volgende overzicht van de huis- tuin- en keukenmiddelen bij migraine geven wij u een paar mogelijkheden die kunnen helpen de pijn te verzachten. Omdat niet elk middel bij iedereen gelijk werkt, moet men een beetje uitproberen, welk huis- tuin- en keukenmiddelen bij u het beste helpt. Nu willen wij beginnen met het overzicht en hierbij een korte beschrijving van ieder middel.

1. Aromatherapie
    Kwalitatieve etherische oliën kunnen migraine pijn en misselijkheid verminderen en daarbij zorgen voor ontspanning van het hoofd. Hiervoor kun je gebruiken
    – Kamille
    – Rozemarijn
    – Majoraan
    – Lavendel
    – Eukalyptus of pepermunt
  2. Donker
    Zorg dat de ramen verduisterd zijn of draag een zonnebril.
  3. Cayennepeper
    Pijn verzachtend en zorgt voor een goede doorbloeding, zowel bij migraine en hoofdpijn te gebruiken. Meng een theelepel van de peper met warm water en drink dit in kleine slokjes.
  4. Koelen
    Koelen is de klassieker onder de pijnverzachting. Leg een koelpad (in een doek gewikkeld) of een koud washandje op uw voorhoofd, niet langer dan 20 minuten. Is dit niet pijn verzachtend of aangenaam voor u kies dan voor een andere optie.
  5. Appelazijn
    Bij bestaande pijn, neemt u 1 tot 2 eetlepel appelazijn op één glas water.
  6. Apel
    Bij het optreden van de klachten eet u het liefst een groene appel, ook als aromatherapie mogelijk. Beide kan de pijn verzachten.
  7. Voeding
    Bij een migraine aanval denken velen niet gelijk aan voeding, helemaal omdat een aanval vaak gepaard gaat met misselijkheid. Probeer kleine porties te eten, dit houdt de maag in beweging en dit kan ondersuiker (hypoglykemie) voorkomen.
  8. Televisie uitdoen en beeldschermen mijden.
    Het vermijden van drukke beelden helpt de overactiviteit van de hersenen te verminderen.
  9. Ontspanningstechnieken
    Verschillende ontspanningstecknieken, zoals ademmeditatie of Yoga kunnen bij een beginnende of acute aanval verlichten.
  10. Gember
    Gemberthee of een stuk gember (op dezelfde manier als cayennepeper), goed voor de doorbloeding en helpt tegen de misselijkheid.
  11. Koffie
    Als u niet veel koffie drinkt, kan een kopje koffie met een scheut citroensap de pijn verzachten.

Er zijn veel mogelijkheden om uw migraine te verminderen, dit is maar een korte overzicht.
U moet nooit de hoop verliezen en blijf zoeken naar een therapie die de oorzaak van de migraine aanpakt.